Prima pagină > CARTEA, GÂND > Eugen Dorcescu: Apare doar El Shaddai…

Eugen Dorcescu: Apare doar El Shaddai…


Mirela-Ioana Borchin în dialog cu Eugen Dorcescu:

Apare doar El Shaddai…

 

 

 

(Fragment din cartea Etern într-o eternă noapte-zi)

 

 

 

 

M.-I.B.: După ce v-am citit articolul despre poezia misticoreligioasă,

prima mea nedumerire a fost aceea că refuzaţi să fiţi

apropiat de vreo religie, deşi vă raliaţi la două dintre religiile

fundamentale: la cea creştină, occidentală, invocându-l pe Yah

Elohim, El Shaddai, Dumnezeu, şi la religia buddhistă, orientală,

pentru reîncarnare, iluminare. Arhi-amintirea vă duce departe –

oriunde, oricând…

 

 

E.D.: Nu mă raliez la nicio religie. Ci doar la perspectiva

mistico-metafizică asupra existenţei.

 

 

M.-I.B.: Faceţi o asociere de religii, găsind între ele consensuri,

care o permit…

 

 

E.D.: Nu particip la niciun cult. Nu resping cultele, sunt

necesare, dar nu sunt practicant. Eu am vrut să scriu o Metafizică. Şi

îmi pare foarte rău că n-am scris-o.

 

M.-I.B.: Mai aveţi timp şi putere…

 

 

E.D.: Nu mă refer în poezie la niciun cult. Nu apar teme

cultice. Apare doar El Shaddai…

 

 

M.-I.B.: El Shaddai şi Iisus. Niciodată Zeus, sau Vishnu… Nici

măcar Buddha. Aţi scris şi un Psalm!

 

 

E.D.: … Sau conştiinţa universală, sau vacuitatea, sau Nirvana.

Pe mine m-a obsedat şi mă obsedează SPIRITUL absolut.

 

 

M.-I.B.: Adică metafizicul… Ceea ce preia şi transformă totul în

lumină.

 

 

E.D.: Deschiderea totală a spiritului, fără caracteristici, fără

delimitări, vacuitatea. Sunt limpede, şi calm, şi cufundat în

beatitudinea revelaţiei, a contopirii, chiar dacă parţiale, cu Marele

Simbol.

 

ED 16

 

Sursa: Eugen Dorcescu

Categorii:CARTEA, GÂND
  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

