Prima pagină > PRACTIC, PRESA > RECUPERATORII ŞI DREPTURILE LOR. Scurte consideraţii de bună practică în relaţia cu debitorii băncilor şi societăţilor profesionale. Drepturile debitorului şi buna credinţă!

RECUPERATORII ŞI DREPTURILE LOR. Scurte consideraţii de bună practică în relaţia cu debitorii băncilor şi societăţilor profesionale. Drepturile debitorului şi buna credinţă!


RECUPERATORII

Asociatia de Management al Creantelor Comerciale (AMCC) a pus în practică un Cod de conduita pentru companiile membre de colectare a creantelor.
• Recuperatorii pot suna de doua ori pe saptamana, doar intre anumite ore, respectiv vor fi facute in zilele lucratoare doar intre orele 8:00 si 21:00, iar sambata doar intre 9:00 si 14:00. Însă, debitorii pot cere sa fie sunati la alte ore.
• Recuperatorii trebuie sa explice motivul convorbirii si sa clarifice orice nelamuriri pe care le au debitorii.
• Numarul de apeluri pe saptamana poate fi de maximum doua, frecventa convorbirilor telefonice trebuie sa nu deranjeze sau sa fie o adevărată hartuire.
• Recuperatorii de creante pot vizita datornicul, la adresa indicata, in zilele lucratoare, intre 8:00 si 21:00, si sambata, intre 9:00 si 14:00, cu respectarea:
– trebuie sa fie politicosi si sa prezinte mereu actul de identitate si imputernicirea pe care o au de la compania de colectare a creantelor, sa explice scopul vizitei si sa clarifice orice nelamuriri ale debitorului.
Daca se recupereaza numerar, recuperatorul trebuie sa emita o chitanta pentru ridicare de numerar, care sa poarte stampila companiei de colectare a debitelor”!
Prima scrisoare scrisă către datornic trebuie prezinte situaţia clară, sa prezinte debitul în detaliu
Scrisorile se trimit la adresa de domiciliu, de resedinta sau de rezidenta a acestuia, sau o adresă recunoscută de debitor (poate fi şi sediul biroului unui avocat, de ce nu?).
Plicul va fi sigilat, lipsit de insemnari sau semne care sa indice ca este vorba de debitul destinatarului, cu aplicarea siglei sau a semnelor grafice de identificare a companiei de
Companiile de colectare trebuie sa respecte toate drepturile debitorilor, conform Codului civil!
Presupuşii datornici pot face reclamatii cu privire la creante sau cesiunea de creante, acestea urmand sa fie rezolvate in cel mult 30 de zile de la primire, termenul nu poate fi mai mare de 60 de zile de la primirea reclamatiei, în orice condiţii.
Daca reclamatiile sunt respinse, recuperatorii specifică motivele deciziei luate.
Folosirea fortei si a amenintarilor sunt practici interzise!
Recuperatorii au obligaţia clară:
• sa nu primeasca bani de la datornici fara a emite o chitanta aferenta.
• sa nu trimita sau sa foloseasca documente/scrisori care sa sugereze in mod fals ca activitatile sunt facute de o instanta judecatoreasca sau o institutie de stat;
• sa nu trimita sau sa foloseasca documente/scrisori care sa sugereze in mod fals ca activitatile sunt facute de o instanta judecatoreasca sau o institutie de stat;
• Sa nu foloseasta forta, amenintarile cu sanctiuni inexistente sau care nu pot fi consecinta a actelor/faptelor debitorului sau a altor actiuni care atenteaza la demnitatea debitorului;
• sa nu foloseasca un ton nepoliticos;
• sa nu dea informatii false referitoare la consecintele nerambursarii debitului, printre care arestul sau detentia;
• sa nu foloseasca oricare alte metode menite sa hartuiasca debitorul;
În orice situaţie se poate face contestaţie la instanţa de judecată competentă, conform Codului de procedură civilă, dacă există un titlu executor şi dacă intervine un executor judecătoresc‼!
Fără titlu executor, recuperatorii nu pot aborda un presupus debitor. Dacă o fac, pot fi pasibili de acţionarea în judecată sau de plângere penală‼! Abuzurile se pedepsesc!
DOBÂNZILE!
a) Pentru portofoliile de creanţe cesionate de client companiilor de colectare creanţe membre AMCC, acestea din urmă vor percepe doar dobânzi permise de legislaţia română în vigoare.
b) Pentru portofoliile de creanţe pentru care companiile de colectare creanţe membre AMCC lucrează ca mandatari pentru clienţii acestora, dobânda legală va fi aplicată conform informaţiilor primite de la client.

DICŢIONAR
Conform utilizării din Codul de conduită, termenii de mai jos au următoarele sensuri:
– Activităţi de colectare a creanţelor – acţiuni desfăşurate în temeiul
legii, pentru asigurarea plăţii debitelor scadente de către debitori
– Companie de colectare a creanţelor – o companie având ca obiect
principal de activitate Activităţi ale agenţiilor de colectare şi ale
birourilor (oficiilor) de raportare a creditului (CAEN 8291), care se
ocupă cu colectarea, monitorizarea şi tranzacţionarea creanţelor,
precum şi cu alte servicii suplimentare sau complementare legate de
colectarea creanţelor, efectuate pe cont propriu sau în numele
clienţilor acesteia.
– Debit – suma datorată unui creditor, persoană fizică sau juridică.
– Debitor – persoană fizică sau juridică având o obligaţie de a da o
suma de bani sau de a executa o prestaţie faţă de o altă persoană fizică
sau juridică numită creditor.
– Mandant – persoană care, în virtutea unui contract de mandat, îl
împuterniceşte pe mandatar să facă ceva în numele şi pe socoteala sa.
– Mandatar – persoană care, în virtutea unui contract de mandat,
primeşte împuternicire şi se obligă să facă ceva, în numele şi pe seama
mandantului.
– Parte contractantă – termen ce desemnează în mod generic persoana
fizică sau persoana juridică ce încheie în nume propriu un contract.

 

MAIDANEZ

Categorii:PRACTIC, PRESA
  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.