CARTEA


CARTEA ÎN ROMÂNIA

În acest ev în care televizorul şi computerul reuşesc să înlocuiască pagina scrisă, lectura pierde teren. Studiu realizat de Gfk România relevă faptul că unul din trei români a cumpărat cărţi în 2009, în timp ce aproape o treime din populaţie nu prezintă niciun interes pentru lectură.
Fenomenul real al ultimului deceniu şi jumătate, criza lecturii a devenit motiv de îngrijorare pentru toţi cei preocupaţi de destinul cărţii, de la autori, editori până la librari.
Conform studiului, aproape o treime dintre respondenţi nu citeşte niciodată cărţi, în timp ce în mediul rural ponderea acestora ajunge la 50 %.
Încă o treime citeşte cărţi numai de cîteva ori pe an sau mai rar, iar treimea rămasă citeşte cel puţin o dată pe lună. Procentul celor care citesc cărţi cel puţin o dată pe lună scade la 20 % în rândul oltenilor, însă creşte la 47% în rândul bucureştenilor.
Cele mai populare cărţi sunt cele de literatură/beletristică, cele cu informaţii specifice dintr-un anumit domeniu (titluri de specialitate) şi cărţile legate de hobby-uri.
Un interes mai moderat este înregistrat pentru cărţile SF, cele de psihologie, de autoeducare şi volumele de memorii, jurnale, biografii, în timp ce segmentul acelora care au citit în ultimele trei luni cărţi de eseistică, filosofie sau politică este foarte restrâns.
Modalităţile de alegere sunt relativ egal împărţite: jumătate dintre respondenţi declară că ştiu dinainte ce carte urmează să cumpere atunci când păşesc pragul unei librării, în timp ce cealaltă jumătate se hotărăşte pe loc asupra titlului achiziţionat.
Când doresc să cumpere o carte, românii se informează în primul rând de la cunoştinţe, prieteni sau rude, apoi din informaţiile de pe coperta sau din interiorul cărţii şi de la personalul de vânzare. Site-urile editurilor şi ale librăriilor sunt utilizate într-o măsură destul de mică pentru informare, fiind menţionate de doar 10% dintre cumpărători.
Românii nu cumpără exemplare scumpe. Doar 8% dintre cumpărători au plătit peste 50 de lei pentru ultima carte achiziţionată, în timp ce mai mult de jumătate dintre cumpărători au dat pe ultimul volum maximum 20 de lei.
Indiferent de preţul plătit pentru o carte, librăriile reprezintă locul principal pentru achiziţionare (aproape jumătate dintre achiziţiile de cărţi). Pe locurile următoare se află cărţile supliment la un ziar sau o revistă şi achiziţiile de la standurile cu cărţi noi.
30% din populaţia României nu a citit niciodată vreo carte, conform studiului realizat de Gfk România despre preferinţele de lectură ale românilor în 2009.

Categorii:literature Etichete:
  1. 28 decembrie 2009 la 18:47

    Salutare
    De curand am lansat un proiect prin care vrem sa atragem atentia evanghelicilor asupra domeniului de carte si mai ales asupra cititului drept activitate vrednica si necesara pentru „poporul cartii”. Proiectul „anul 2009 exprimat in carti” care se desfasoara pe blog.gramma.ro doreste sa prezinte personalitati si nu numai din spatiul evanghelic impreuna cu cartile care i-au marcat/ajutat in anul ce isi traieste ultimele clipe. Invitam astfel crestinii sa ne scrie despre 5 carti (pot fi mai multe sau mai putine) pe care le-au citit in 2009 si sa explice alegerile lor, in dreptul fiecarei carti, in cateva propozitii. In urma acestor prezentari speram sa adunam material suficient pentru a pune laolalta un ghid cu 20 de carti si recomandarile lor care trebuie citite in anul viitor, ghid care se va distribui gratuit. (mai multe detalii gasesti aici: http://www.blog.gramma.ro/?p=106 )
    Stim ca esti ocupat, dar ar fi prea mult daca te-am ruga sa participi la acest proiect? Tot ce trebuie sa faci este sa ne spui care sunt cele 5 carti care te-au marcat sau impresionat placut in 2009 si sa le recomanzi in cateva cuvinte si altora. Credem ca participarea ta are capacitatea de a starni interesul internautilor evanghelici spre cartile cu adevarat bune.
    Iti multumim anticipat si asteptam cu interes raspunsul tau.

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: